5/08/2009

Szablon spódnicy


Pokażę w jaki sposób samemu zrobić wykrój spódniczki.Jest to spódnica podstawowa na bazie której można zrobić inne modele.




Mierzymy obwód talii, bioder i długość spódniczki.
Wszystko zapisujemy.
Następnie robimy obliczenie, które potrzebne nam będzie do dopasowania spódniczki zaszewkami.



Wzór jest taki; (0,5 obwodu bioder +1 cm luzu)-(0,5 obwodu talii+ 1 cm luzu)=



Podam to na moim przykładzie:(50+1)-(44+1)=51-45=6 cm




Wyszło mi 6 cm różnicy pomiędzy talią a biodrami. 1cm luzu który dodawaliśmy po to żeby spódniczka nie była zbyt opięta.


Następnie to 6 cm dzielimy na pół u mnie wyszło 3 cm ,jest to szerokość zaszewki bocznej.Drugie 3 cm dzielimy na dwie trzecie i jedna trzecia.Powstało u mnie 1 cm i 2 cm.Mniejsza liczba to szerokość zaszewki przodu,większa tyłu.



Następnie bierzemy papier o prostych brzegach i 1 cm od góry zaznaczamy linie.
Widać to na zdjęciu poniżej.






Następnie od boku zaznaczamy połowę szer bioder i rysujemy linię.
U mnie jest to 50 cm.
Więc od prawej krawędzi odmierzam 50cm i rysuję linie.
Resztę papieru odcinamy . Następnie rysujemy linię która podzieli powstały prostokąt na dwie równe części .
U mnie 25 cm.(połowa połowy)
Na jednej części (lewej zaznaczamy że to przód,na drugiej tył)


Teraz od linii górnej odmierzamy w dół 22 cm.
Jest to rozmiar stały i oznacza miejsce bioder.
Znowu rysujemy linię.
Od góry zaznaczamy długość spódnicy i też rysujemy linię
Powstanie nam coś takiego jak na zdjęciu poniżej.






Linia która dzieli nam szablon na przód i tył jest jednocześnie zaszewką boczną.
U góry zaznaczamy równo po jednej i drugiej stronie tyle centymetrów ile wyszło nam z obliczeń ,u mnie 6 cm.
Więc z jednej strony linii odmierzam 3 i drugiej 3 cm.
Następnie łączymy do linii bioder zaczynając od brzegu kartki- powyżej pierwszej rysowanej linii.


Teraz zajmiemy się częścią tyłu.
Od miejsca zaszewki bocznej (zaznaczyłam czarna kropeczką) odmierzamy połowę + 2 cm i rysujemy pionową linię tak by jej górna część wystawała powyżej pierwsze rysowanej lini o 0,5 cm.
Mamy teraz środek zaszewki tyłu.
Na górnej części odmierzamy większą liczbę z obliczeń zaszewek (u mnie 2 cm)i zaznaczamy równo po jednej stronie lini i drugiej.
Mamy teraz szerokość zaszewki tyłu.
Następnie na pionowej linii która biegnie do linii bioder odmierzamy połowę + 2 cm.(11+2= 13 cm) i zaznaczamy.
Następnie łączymy tak jak w zaszewce bocznej.



W części przodu robimy tak samo tylko nie dodajemy 2 cm.
I zaznaczamy równo po obu stronach linii mniejsza liczbę z obliczeń (u mnie 1 cm)
Czyli 0,5 cm z jednej strony linii i 0,5 cm z drugiej. Łączymy linie też 0,5 cm powyżej pierwszej rysowanej linii






Tak wygląda zaszewka tyłu(poniżej zdjęcie)


A tak przednia i boczna


Tutaj wszystkie zaszewki



Wycinamy zaszewki boczne


I rozcinamy zaszewkę boczną.



JUŻ MAMY GOTOWY WYKRÓJ SPÓDNICY.





Szablon gotowy można kroić spódnicę,ale to następnym razem.Obiecuję ze będzie łatwiej.




**************************
Edycja 12.08.2011
Poniższy schemat pokazuję schematyczne rozpisanie głębokości zaszewek



Wszystkim nie pewnym swojego wykroju i nie mającym praktyki w szyciu proponuje i polecam uszycie pierwszej spódnicy z "byle czego" stara poszwa, lub prześcieradło. Po pierwsze wprawicie się, a po drugie będziesz mogła nanieść poprawki.

38 komentarzy:

  1. Pewnie jasno to napisałaś , ale dla mnie czarna magia :(
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  2. DZięki Ci za ten kurs na bank się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki serdeczne....sposób wykonania wykroju bardzo czytelny. Mam już gotowy i przystepuję do cięcia materiału. Pozdrawiam, Gaba.

    OdpowiedzUsuń
  4. dziękuję bardzo, wykrój prosty choć troszeczkę ,muszę się skupić na obliczeniach , pozdrawiam i dziękuję inez123

    OdpowiedzUsuń
  5. Anonimowy23/5/10 23:32

    strasznie sie ciesze, ze zamieściłaś sposób wykonania wykroju do tego typu spódnicy! dopiero uczę się szyć, więc bardzo potrzebna mi umiejętność robienia wykroju. dzięki serdeczne, wlaśnie tego szukałam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowy6/7/10 13:22

    Witam, bardzo podoba mi się Pani kurs szycia spódnicy, bardzo czytelny. Może mogła by Pani zrobić również kurs szycia dopasowanej sukienki i koszuli/bluzki z zaszewkami?

    OdpowiedzUsuń
  7. super kurs,łatwo ,jest okazja spróbowac swoich krawieckich zdolności http://cudenkabasi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. fantastyczna pomoc dla początkujących!
    ja ostatnio przeglądając stare zdjęcia przypomniałam sobie ulubioną spódnicę i zatęskniłam... niestety już jej nie mam, dlatego proszę o spojrzenie wprawnym okiem i wskazówki jakiego typu to jest krój?
    ktoś mi powiedział, że mogę spróbowac z szablonu spódnicy podstawowej, ale z tego co widzę na zdjęciu to ta moja spódnica chyba nie miała zakładek :(
    tu link do zdjęcia
    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a97a85a576bf8e4d.html

    OdpowiedzUsuń
  9. Wszystko pięknie tu wytłumaczyłaś i zrobiłaś kurs obrazkowy. Przypomniały mi się stare czasy szkolne, kiedy to na zajęciach powstawały takie szablony. Moja mama do tej pory szyje mi spodnie z takich własnoręcznie zrobionych obliczeń i form. Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Anonimowy4/2/11 23:14

    a ja mam "mały" problem ze zrozumieniem ... mianowicie : napisalas ze odmierzam tylko pol szerokosci bioder a reszte materialu odcinam ... po czym jeszcze raz na pol - dziele na przod i tyl i tu wlasnie sie pogubilam wtedy przod i tyl mają po 25 cm ( biorac pod jako przyklad Twoje obliczenia ) ale to w takim razie jak to pozniej zszyję bedzie w obwodzie 50 ... czyli jak ja mam to zrobic ? za glupia chyba do tego szycia jestem heh

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie napisałam że resztę materiału odcinam.Tutaj robimy szablon ,odcinamy papier!!!!!Na podstawie zrobionego szablonu (formy) kroimy po odpowiednim ułożeniu na tkaninie spódnicę.
    Zrób szablon wg opisu.
    Odmierzamy połowę szer bioder bo robimy szblon połowy przodu i połowy tyłu.Na środku formy którą robimy jest linia bioder.Brzegi to środek tyłu i przodu właśnie .

    OdpowiedzUsuń
  12. Anonimowy16/2/11 09:57

    Za drugim podjeściem zrobiłam poprawny szablon. Dla początkującego zrozumienie tych miar może wymagać trochę wysiłku, ale bez wysiłku nic nie ma :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, Agnieszko dzięki twojemu kursowi uszyłam moją pierwszą w życiu spódniczkę (a nie mam w tym doświadczenia) i wyszła super. Jakbyś miała trochę wolnego czasu to prosiłabym o kurs czycia spodni (mam problem, żeby coś na siebie kupić a można przy tym jeszcze zaoszczędzić). Pozdrawiam gorąco

    OdpowiedzUsuń
  14. Anonimowy18/6/11 22:06

    zgubiłam się. Po zaszewce bocznej robię tylną? Połowę z czego mam odmierzać?

    OdpowiedzUsuń
  15. Anonimowy10/8/11 17:22

    Witaj Agnieszko
    Mam pytanie. Czy zaszewka boczna ma w sumie wynosić 6 cm czy może jednak 3 cm ?. Jak zsumuję głębokości wszystkich zaszewek plus obwód pasa to jest za dużo 6 cm w stosunku do szerokości bioder.

    OdpowiedzUsuń
  16. Odnośnie ostatniego komentarza:
    Na części przodu odmierzam 3cm( w moim przypadku)i na części tyłu też.Razam daje 6 cm.
    Obwód pasa jest mniejszy niz obw.bioder dlatego masz róznicę.Zmierz szablon po obwodzie talii bez zaszewek i musi mieć taki obwód jak Twoja talia.
    Serdecznie Wam wszystkim dziekuje że kożystacie z mojego kursu.Obiecuję juz niedługo zrobić coś jeszcze.

    OdpowiedzUsuń
  17. Anonimowy12/8/11 20:24

    Witam
    Bardzo dziękuję za odpowiedź ale przepraszam chciałabym się upewnić bo przecież 50 cm - 6/zaszewka boczna/ - 1/zasz.przodu/ - 2 zaszewka tyłu to daje 41 cm pomnożone x 2 = 82cm a powinno być 88 cm
    Chcę uszyć spódniczkę ale żeby nie okazało się, że jest za wąska w pasie.
    Jeżeli moja różnica między talią a biodrami wynosi 10 cm to czy to oznacza, że na części przodu odmierzam 5cm i cz. tyłu 5cm ?

    OdpowiedzUsuń
  18. Dopisana edycja na końcu postu.
    Proponuję też zrobic forme i ja pomierzyć wtedy będziecie pewne.

    OdpowiedzUsuń
  19. Zastanawia mnie dlaczego linia bioder jest na stałej 22. Mnie uczyli, że jest to 1/10 wzrostu plus 4 cm. Czyli jak ktoś ma 180 to faktycznie 22 cm, ale dla niskich osób może 22 być za dużo.

    OdpowiedzUsuń
  20. Anonimowy5/10/12 10:39

    witam mam pytanie :) chciałabym sobie uszyć spódnicę kloszowaną z kontrafałdami . czy pomogłabyś mi przygotować szablon?

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam, mam pytanie. Przy pierwszym podziale prostokąta jest napisane, że zaznaczamy prawą stronę to przód a druga to tył. A dlaczego na rysunku zaznaczone jest odwrotnie?
    Może czegoś nie zrozumiałam:-)

    OdpowiedzUsuń
  22. Iglam już zmieniam w treści.

    OdpowiedzUsuń
  23. Dziękuję:-)Mogę dalej tworzyć swoje dzieło dzięki Tobie:-)

    OdpowiedzUsuń
  24. Anonimowy4/5/13 08:24

    Ucieszyłam się, gdy znalazłam ten "przepis" na wykój , moja sylwetka jest nietypowa, mam uda grubsze niś biodra, czy robiącwykrój mam zaszewkę boczną - czyli w szwie bocznym - ciągnąc aż do linii bioder? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  25. Tak ,dokładnie tak wtedy robisz ją taką długą jaką potrzebujesz aby spódnica ładnie leżała.Obniżasz linię bioder.

    OdpowiedzUsuń
  26. Anonimowy10/5/13 10:32

    Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  27. Witaj Agnieszko !!! Bardzo Ci dziękuję za wykrój spódnicy !!! Mam jeden problem odnośnie zaszewki przodu. Wytłumacz mi jeszcze raz, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałam. Jeżeli chcę zaznaczyć środek zaszewki przodu, to od zaszewki bocznej zaznaczam połowę i nie dodaje 2 cm. A później odznaczam po 0,5 cm z obu stron ? A jak chcę zaznaczyć długość zaszewki przodu to też zaznaczam połowę (czyli 11 cm) i też nie dodaję 2 cm ?? Proszę pomóż bo tutaj się pogubiłam !!! Pozdrawiam Magda

    OdpowiedzUsuń
  28. Witaj Agnieszko !! Mam pytanie, czy jak chcę oznaczyć środek zaszewki przodu to zaznaczam od zaszewki bocznej połowę i nie dodajemy 2 cm. Po czym robimy pionową linię do bioder. Mamy teraz środek zaszewki przodu. Następnie zaznaczamy 1 cm (0,5 po jednej stronie i po drugiej ), i też od góry 0,5 cm. mamy zatem szerokość zaszewki przodu. A jak chcemy oznaczyć długość tej zaszewki do zaznaczamy połowę długości bioder (czyli 11 cm i nie dodajemy też 2 cm). nie wiem czy dobrze tu zrozumiałam 1! proszę o pomoc !!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz tylko do wykroju spódnicy i obliczania zaszewek zastosować SWOJE wymiary.
      Powodzenia.

      Usuń
  29. Witam !! Mam pytanie, odnośnie zaznaczenia zaszewki przodu !! otóż nie rozumiem kiedy nie dodajemy 2 cm. Czy wtedy gdy zaznaczamy środek zaszewki przodu, czy może później gdy zaznaczamy długość zaszewki przodu. A może tu i tu nie dodajemy !! proszę o pomoc !!!

    OdpowiedzUsuń
  30. Witam !! Mam pytanie, odnośnie zaznaczenia zaszewki przodu !! otóż nie rozumiem kiedy nie dodajemy 2 cm. Czy wtedy gdy zaznaczamy środek zaszewki przodu, czy może później gdy zaznaczamy długość zaszewki przodu. A może tu i tu nie dodajemy !! proszę o pomoc !!!

    OdpowiedzUsuń
  31. Witam !! Mam problem !! Nie wiem jak oznaczyć środek zaszewki przodu, oraz jej długość !! Kiedy nie dodajemy tych 2 cm. Czy jak oznaczamy środek zaszewki czy jak oznaczamy dł. zaszewki !! proszę o pomoc !!

    OdpowiedzUsuń
  32. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź !!! Pozdrawiam i biorę się za wykrój spódniczki !!!

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź !!! Pozdrawiam i biorę się za wykrój spódniczki !!!

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź !! Pozdrawiam i biorę się za wykrój !!!

    OdpowiedzUsuń
  35. Zrobiłam wykrój i po raz pierwszy szyjąc spódnicę nie mordowałam się z poprawkami, jak to było wtedy gdy korzystałam z jakiś gazetowych gotowców. to ja wpisałam się wyżej ( ta od grubych ud) :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Anonimowy21/2/14 23:28

    Uszyłam spódniczkę bez zaszewek z wykroju z Burdy, wszystko super ale jest jeden mankament.Tył spódniczki pod paskiem robi taką jakąś jakby zakładkę ku górze , jak tył przesunę na przód to ta druga strona też tworzy na tyle taką zakładkę ku górze. Czy ktoś wie może jaki błąd mogłam popełnić, że tak się dzieje?

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde słowo...